Roh...!

Pagi...

Terang...

Hijau...

Kicauan burung...

Kucing bertenggek...

Lari kehadapan...

Termenung dihadapan pintu kaca...

Itu kehidupan yang tenang...

Bukan ribut yang aku pinta...

Dia kalut sebab takut...

Dia ribut sebab resah...

Kalau benar pastikan tiada takut datang menghantui...

Kalau benar untuk apa berduka...

Kalau miskin untuk apa manusia hidup...

Itu yang tertulis...

Bukan megah dengan dunia...

Bukan megah dengan hidup manusia lain...

Ini kita...

Genggam tangan ku erat...

Pasti kita tidak akan jatuh...

Kalau kita jatuh...

Timpalah aku...

Kerana ini dinamakan tanggungjawab yang tidak boleh dipertikaikan...

Jangan biarkan manusia lain memanipulasi kita...

Meraka itu bukan manusia...

Hanya bayang-bayang dunia haiwan...

Menunggu masa untuk menerkam dan membunuh kita...

Kata-kata mereka hanya ibarat lumut...

Kalau kita pijak pasti kita tergelincir...

Mereka takut dengan tanggungjawab...

Mereka selesa...

Tapi mereka lupa...

Tuhan itu adil...

Sampai masa rezeki boleh diragut...

Melalui manusia, melalui badan, melalui haiwan, melalui udara...

Mereka lupa tiada apa yang boleh sekat aku...

Mereka lupa aku bukan manusia yang malas...

Mereka lupa aku bukan manusia yang bodoh...

Tuhan aku diatas...

Bukan mereka...

Aku tidak sembah mereka...

Aku tidak kenyang kerana mereka...

Aku tidak hidup kerana mereka...

Aku tidak bernafas kerana mereka...

Mereka tetap mereka...

Takut untuk keluar dari takuk selesa mereka...

Aku tidak rakam kehidupan aku pada gambar...

Aku rakam kehidupan aku pada legasi yang akan aku tinggalkan...

Aku rakam kehidupan aku pada otak manusia...

Aku rakam kehidupan aku pada kornea mata aku...

Ini akal...

Bukan gambar...

Ia hebat...

Lebih hebat dari telefon bimbit canggih mereka...

Kerana aku menghargai kehidupan lebih dari mereka...

Mereka?

Hargai kehidupan mereka didalam gambar.

Memori mereka itu.

Terperangkap!

***

Itu pasal.

Mereka takut.

***

Ini cerita siang...

Tiada ulasan:

Popular Posts

Labels