Si Kecil

Nukilan ini aku tulis untuk tatapan mu wahai permaisuri kecil ku tika kau besar nanti.

***

Pertama kali aku menatap jasad kalian, hanya kecil.

Tidak lepas dari paras pinggang aku.

Ringan.

Masih senyap.

Hari berlalu hari.

Bengis aku hanya ilusi optik kalian, cuba faham ia untuk kalian membesar.

Marah aku hanya untuk mendidik kalian.

Aku tidak mahu kalian hanyut ibarat sampah-sampah ibukota yang berpeleseran di kompleks-kompleks besar.

 Noktah.

***

Kadang-kadang kasar itu amarah yang cuba dikawal, perlu faham manusia ini bukan malaikat. Punya amarah dan hasutan syaitan.

Tercubit sedikit, terpiat sedikit, maaf dipinta.

Tapi sedalam-dalam hati ini aku hanya mahu lihat kau membesar jadi manusia yang berjaya.

Aku tak pinta segala balasan, hanya aku mahu kasih sayang kalian itu tidak putus sampai bila-bila.

Mungkin tatkala kalian sudah dewasa, aku tidak dapat memangku kalian lagi.

Mungkin tatkala kalian sudah dewasa, aku mungkin bukan keutamaan kalian lagi.

***

Kerana aku hanya, manusia biasa.

Kalian boleh hantar aku ke rumah orang tua kalau kalian mahu, tiada bantahan kerana aku lebih gembira dari kalian mengabaikan aku.

Tiada ulasan:

Popular Posts

Labels