Detik ia bergerak...






Kerana cinta.. biar aku dianggap gila.. terbang dengan sayap ilusi.. bertutur dengan bahasa hati...


***
Ia hadir..

Lebih hebat dari kejadian cinta yang abstrak.

Ia lebih hebat dari anak kecil yang melompat keriangan menerima mainannya.

 Hidup umpama fakta yang tertulis diatas helaian kertas lutsinar.

Cuba baca tetapi tidak nampak.

Cuba faham tetapi acap kali terolah susunan barisnya.

Bunyinya kerap kali berubah.

Tutur kata juga gagal menyusun seribu kegembiraan.

Pergerakkan pertama dilihat posisi tidur yang sama dengan empunya daging.

Oh!

Terkesima!

Gelap kau didalam sana penuh nyenyak.

Gembira disana hanya menunggu waktu makan.

Lapar kau berbunyi.

Awal pagi!

Tidak banyak karenah.

Tidak banyak meminta.

Seorang manusia hebat masih tidur dibuai mimpi malam.

Jauh perjalanan.

7 bulan belum tiba waktunya.

Jiwa kau masih belum dibentuk.

Kalau aku punya peluang untuk mengukirnya, pasti aku rampas peluang itu!

Tapi itu kerja Tuhan.

Aku tidak punya hak.

Hak aku hanya untuk menggembirakan ibunya sahaja.

Wahai budak kecil!

Duduk didalam dan ketawalah dikau.

Kerana dunia ini

masih belum kiamat untuk kita diami.

Tiada ulasan:

Popular Posts

Labels