Habuk tidak mungkin dilihat...

Al-kisah,

Manusia ini tebal lumrahnya, tetapi nipis matanya. Sehingga zarah-zarah kecil menjadi propaganda sebesar cerucuk KLCC yang meninggi.

Kata-kata menikam setiap saat zarah bernafas, aku hadamkan sahaja. Kerana sayang ini masih tebal kepada kau, akan kerana itu adalah buku sejarah lama, kau jadi sejarahwan menelaah setiap baris kata-kata ini.

Bahaya!

Hentikan, kerana ia akan mengguris setiap jalur-jalur hati kau, jangan acap kali mempertikaikan kenapa dan mengapa dalam hidup kita.

Nescaya,

Kita akan lumpuh separuh jiwa kerana bertelagah dengan diri kita.

Luapan amarah itu sifat manusia yg kotor.

Kita semua ada, tidak terlepas dari cengkaman bakteria-bakteria kotor. Gelapnya hati kita kalau kita masih lihat dalam lorong-lorong gelap.

Kita, aku kau mereka.

Apa beza?

Banyak bezanya!

Jikalau kau diklonkan menjadi seribu barisan, maka ada seribu barisan manusia yang gembira seperti aku.

Tetapi malang bagi seribu mereka itu, kerana kau hanya satu.

Mungkin rupamu punya lebih dari satu, tetapi bukan sifat kamu yang satu itu.

Ia pengekodan unik untuk konsol aku.

Ia mencipta satu dunia yang unik, bukan fantasi mainan aku. Ianya satu dunia yang tiada henti, mungkin lebih sibuk dari zarah-zarah besi yang bergetar tatkala ia dipanaskan.

Bergoncangnya ia menghentam bumi-bumi manusia halus ini.

Sehinga kadang-kala,

Aku tidak tahu bagaimana untuk memberi reaksi untuk paparan wajah yang tidak punya emosi ini.

Jangan takut untuk tatap wajah ini.

Mungkin kurang tampan tetapi manis itu pasti terpalit sedikit bukan?

Berdekah ketewa kecil kau bukan?

Cuba diam sebentar,

kejap lagi pasti kau ketawa lagi.

Cukup sudah gembira kau itu?

Cuba coret lagi untuk hari yang mendatang.

Pasti kita bahagia.

Tiada ulasan:

Popular Posts

Labels