Kita satu.

Pernahkah kita terfikir...

Hidup kita akan disatukan sebegini rupa?

Pernahkah kita terfikir...

Permulaan hidup itu adalah pada setiap pengakhiran penderitaan?

Pernahkah kita terfikir...

Kita tempuhi laluan gelap untuk meluncur cahaya yang terang dimasa hadapan?

Pernahkah kita terfikir...

Gelak tawa kita ditepi lombong buatan manusia itu akan berakhir?

Pernahkah kita terfikir...

Senyuman yang mengjengkelkan ini akan kau tatap hingga akhir hayat kau?

***

Kita bergolak tiada siapa yang tahu.

Cuka muka kau kelat lagi tekak aku.

Kita lalu pelbagai simpang akhirnya bertemu dihujung jalan.

Kita dekat pada setiap sudut.

Tapi kita tidak kenal diantara satu sama lain.

Aku ada dimana kau berada.

Tapi kita tidak pernah bersua muka.

***

Maaf kata kalau kau masih tidak dapat mengecapi hidup yang lebih hebat!

Lebih hebat dari cerita dongeng manusia.

Kerana apa yang aku mampu inilah apa yang kau lihat.

Tidak pernah terlintas takdir hidup aku menemukan kau.

Ia ibarat satu hadiah yang mencurah ibarat hujan lebat.

Dan,

Engkau adalah pemberian yang terindah.

Untuk aku teruskan sisa hidup ini.

Aku tidak perlukan ilusi untuk bayangkan keindahan hidup.

Aku tidak perlukan kata hati untuk berbicara.

Aku hanya perlukan...

Kau..

Kekal disisiku.

Selama-lamanya.

Selamat hari ulang tahun isteriku!


Tiada ulasan:

Popular Posts

Labels