Kalau ini yang terakhir...

Kalau ini yang terakhir...

Terbangnya dunia ini bersayapkan emas...

Tiba waktunya ia tetap akan hilang...

Kalau sebaris kata tiada impak...

Aku hidangkan dengan beribu huruf...

Kalut dunia perlu disusun...

Pastikan ia rapi buat si kecil...

Pastikan ia tidak roboh buat si kecil...

Pastikan ia tidak goyah tatkala ditiup...

Manusia suka menunding...

Biarkan dia hidup dengan halangan...

Jangan biarkan ia hanyut ditelan azab dunia...

Tanamkan sifat sabar dalam dia...

Jadikan dia manusia yang hebat...

Didik dia...!

Walau panas darah ini dia tetap rasa sejuk diluar...

Dunia ini penuh tipu daya...

Tunjuk dan pastikan dia hadam...

Kalau ini yang terakhir...

Pastikan kau kenyang...

Jangan lapar didalam bumi ini...

Jangan hilang fokus ketika melihat...

Lihat dengan rapi...

Jangan jadi manusia yang "salin dan tampal"...

Kita perlu panduan...

Ikut sahaja kitab yang telah lengkap ditulis...

Didik mereka ikut jalan yang telah beribu tahun dibentangkan...

Jangan terbabas...

Kerana hidup kita ini sekali sahaja..

Tiada ulangan...

Hanya pembalasan menanti...

Kalau kau mampu jawab dialam seterusnya, kau buatlah apa sahaja ibarat manusia tidak berakal.

Kalau akal itu wujud...

Gunakan dia..

Susun abjad itu sehingga lengkap...

Rapatkan barisan...

TIADA BOCOR!

TIADA LUBANG!

Ingat!

Tiada aku tidak bererti tiada dunia...

Aku bukan malaikat...

Aku bukan pelindung...

Aku hanya manusia yang menanti tiba perginya...

Datang tidak berbunyi...

Pergi tidak berlagu...

Tiada irama aku lontarkan...

Tiada lirik aku catitkan...

Mata pena ini tumpul...

Pabila waktu kertas itu hancur..

Tiada lagi permukaan yang jelas untuk ditulis..

Oleh itu...

Sabar itu senjata yang terulung ketika marah.

Mereka buta..

Gelap...

Mata hati mereka palsu..

Mereka terikut dunia yang senantiasa berpusing...

Hingga mereka sendiri pening akibat permainan ini...

Jangan kau terpedaya...

Kerana...

Nafas perlu diteruskan walau..

Aku sudah tiada.

Tiada ulasan:

Popular Posts

Labels