Wajah...

Ia satu kelibat kaku, jarang sekali ia bergerak.

Hanya panas yang mengalihkan badan.

Ia ditenung,

Ia gembira, kadang kala ia mengaruk tidak tentu pasal.

Bahan ketawa malam hari.

***

Siang hari.

Berat aku lihat.

Menampung beban tambahan.

Kalau penat aku tidak bising, biar lena membasuh kepenatan itu.

Tiada apa yang mampu aku lakukan, hanya mengembirakan kau sahaja.

Cahaya dikejar, kadang kala tertinggal juga.

Impian perlu dipenuhi.

Dalam apa jua cara.

Ia tetap perlu dikejar.

Ia satu tujuan.

Selepas satu garisan sudah digapai, kini terus jua aku berjuang hingga satu garisan lain.

Siang-malam-siang

Berganti-ganti wajah tetap sama, berkedut itu pasti.

Aku juga begitu juga.

Cuma tangan ini kadang-kala terlalu kecil untuk menadah kesemuanya.

Bocor atau meleleh itu perlu digilap.

Supaya semut tidak harung kemudian hari.

***

Tunggu.

Pasti satu hari impian-impian kecil akan kita capai!

Mungkin esok?

Mungkin lusa?

Jangan kira.

Mari pegang erat tangan aku kita jalan bersama.

Dihadapan itu penamat.

Bukan mati itu tamat.

Tapi depan itu, masa depan kita.

Tiada ulasan:

Popular Posts

Labels