Dari dalam.. ia bersuara

Alunan kata akal kadang kala ia tidak selari dengan kemahuan, kehendak mahupun keperluan.

Apa yang kita mahu hanya ilusi yang kononnya ia adalah sempurna dimata kita.

Akal berkata-kata, wahai manusia...

IA SEMPURNA!

Aku pasti..

IA SEMPURNA!

Mula bergelora nafsu memberontak kerana ia tiada dihadapan mata kita, kerana kita anggap ia keperluan.

Tetapi langkah tetap sifar.

Berat, dan hanya tahu berkata-kata dalam diam.

Ia tidak sempurna.

Ia tiada tindakan.

Kalau mahu, kita lompat.

Didalam keadaan, pasti akan datang segala idea-idea.

Idea bijak mahupun kurang bijak, ia boleh ditapis.

Tetapi jikalau berkata-kata dengan hati.

Aku tidak tahu.

Ia ibarat mencari emas di lautan hindi!

Mahu terjun bersama?

Mari!

Tiada gentar, jikalau maut menanti disana.

Cuma aku takut, matinya diri ini keseorangan tanpa teman.

Susun kata menjadi pemicu bibir.

Berhati-hati jikalau berdiskusi dengan jiwa.

Kerana bumi tidak selari dengan kehendak kita.

Kerana...

Ada yang lebih baik menanti.

Jikalau mahu aku menjadi tulang belakang mu.

Jangan dihancurkan amanah yang kita gendong ini.

Jikalau mahu aku menjadi cahaya mu.

Jangan dilindung matahari ini.

Jikalau kau mahu kekal menjadi permaisuri ku.

Jangan kau bangun dari takhta kau.

Buang ilusi optik mu itu.

Jangan tertipu dengan mainan dunia.


 

Tiada ulasan:

Popular Posts

Labels