Satu keputusan...

Malam yang sejuk, hujan menempias beralaskan tiupan angin kencang.
Wah!
Baru lepas hujan, hujan lagi, gertak otak aku.
Perut merajuk lapar!
Hoi paham tak wahai perut kedai tutup la!
Muka aku kelihatan penat, dia sapa.
Aku cuba pacukan penat ini dengan senyuman. Mungkin dapat sorok sedikit.
Dia sapa lagi, sangat penat ye sayang?
Ah! Sudah...
Penat sangat kepala ini, perihal siang masih menghempap batin ini.
Eh!
Fizikal-lah!
Mana pil tongkat ali?!
Karang bergoncang batin baru kau tahu wahai lelaki!
Akal ini masih gusar setelah pelbagai berita datang dalam hidup aku.
Walaupun aku gembira...
Tetap perlu diperjelaskan segala-galanya.
Semua perlu faham apa yang tercatit waktu ini.
Jangan terlalu banyak persoalan!
Yang dekat boleh berkata-kata dengan izin aku.
Yang jauh mahu persoalkan langkah aku?
Khilaf kau!
Mati aku cabut nyawa kalian nanti!
Kita!
Sebagai manusia, jangan kau hempas derita kau. Dukung ia dengan kemas!
Pelajari silap kau!
Susun kata-kata kau!
Supaya ia tidak sakit untuk diterima oleh mereka yang menganga untuk mengigit atau menghadam kertas cerita kau.
Makin penat akal ini memikir.
Mata sedang asyik melihat lakonan orang gasar memukul orang!
Oh!
Aku teringat arwah wan dan atuk aku.
Ok.
Sambung!
Aku tidak pernah mengalah dalam hidup aku, tidak pernah tertutup mata ini dari kehidupan yang telah aku buka.
Persetan mereka berkata-kata.
Merka hanya kelibat manusia yang berjiwa jin!
-
Ahaaa!
Malam gelap hujan ditiup.

Tiada ulasan:

Popular Posts

Labels