Jam 3 pagi...

Jarum yang tajam memangkah digit-digit yang melekat, disapunya karbon yang terpahat, tapi tiada jam dikamar beradu ku.
Pagi yang gelap belum terang sepenuhnya, pasti gelap kamar ku menanti pagi dengan tekanan melampau dikepala ini.
Lamunan jauh, dipukau dengan bibit-bibit manis kehidupan sebulan yang lepas. Tawa hati digeletek, oleh tangan-tangan halus. Jiwa yang kelam kini ditenangkan dengan sentuhan tangan permaisuri yang kecil.
Pagi ku bermula jam 6 pagi tepat semalamnya, dahi dikucup tanda pagi sudah memukul jiwa ini. Ditatapnya muka wanita yang akan menghiasi hidup aku.
Tidak mungkin aku akan lupakan...
Ia anugerah dari Ilahi, buat seorang manusia yang ghaib didalam pagi yang gelap ini.
Pagi diteruskan dengan aktiviti manusia kota yang mencari habuan untuk nafsu perut berdua.
Oh!
Aku dan dia tidak ubah seperti harimau yang mencari mangsanya!
Akal digoncang oleh ilusi makanan.
Dia! Dia!
Yang merogol akal ku dengan objek-objek makanan!
Hidup kami sihat, hidup kami bahagia, kami telah lalui pelbagai rintangan, dia pasti lebih dari aku, dan aku pasti pedih dari dia. Kami berkongsi, bukan untuk dikasihani!
Kami kongsi untuk kehidupan yang lebih sempurna, cuma aku mencari kekhilafan aku untuk aku dan dia masamkan sedikit. Dia sudah bagi, dan aku lihat wajahnya penuh dengan perkataan maaf.
Kelibat manusia kurang siuman menjelma tiba, dimakinya suasana yang agak kelam ditengah-tengah kotaraya yang klasik.
Sumpah sebaris kata aku tidak mengerti. Cuma tunduk menikmati.
Ditunjuknya pada kotak merah!
"amaran! Merokok membahayakan kesihatan"
Lantar, aku menghadiahkan sebatang untuk nafsu dia yang gelora, kepala ditunduk seperti manusia zaman jajahan jepun, apakah kau dari masa lampau?
Apakah kau gila akibat tekanan perasaan yang melampau?
Apakah kau gila akan kerana manusia lain yang pijak kepala kau?
Kasihan kau.
Tidak punya teman, mereka pasti lari jikalau kau dekati!
Maaf tuan, aku masih belum jadi jutawan. Tiada rumah perlindungan untuk kau lagi.
Kalau diizinkan Tuhan pasti kau hidup lagi.
Berlalu pegi dengan hati yang gembira, teriak manusia yang kurang waras dengan bungkusan makanan yang entah dari mana, rezeki itu pasti buat manusia, bertapa indahnya dan adilnya yang Maha Kuasa.
Kami yang hanyut dengan dosa dunia.
Aku kesal, kerana hanya itu yang mampu disumbangkan. Tetapi ia tetap membuat hati mereka gembira.
Yang lebih pasti,
Permaisuri ku yang merobek ikan keli ku dengan tangan kanannya itu tetap gembira bersama ku!
Wah!
Mungkin pelik nasi kerabu diratah dengan ikan keli.
Tetapi jawab aku.
Ini kuala lumpur!
Tetapi hati sebenarnya meroyan mahukan daging salai dengan ikan goreng tepung!
Kontrol macho?
Hahahahaha!
Memang tidak!
Belayarnya kehidupan manusia kota, kononnya bersarapan pagi, walhal jam sudah mahu memukul matahari tengah hari!
Tiada pengakhiran, cuma dunia kami ditunda untuk sementara waktu.
Dan kini...
Satu jam berlalu.
Sudah tiba masanya untuk aku solat hajat.

Tiada ulasan:

Popular Posts

Labels